Effektivisera på jobbet

Whiteboad, anteckningsblock och förvirrade papper som ligger i oordning. Inget ovanligt när det kommer till ens arbetsplats. Men räddning finns för att förenkla och förändra arbetet.

Att komma in på en arbetsplats med kunskap om olika program som kan göra arbetsprocessen snabbare och roligare är en enorm fördel. Med små medel kan du strukturera om både möten och presentationer. Det ger även en vinst för företaget och för miljön. I grund och botten handlar det om kommunikation kollegor emellan: om det inte finns samspel så ligger framstegen långt borta. Ni kan komma dit, men resan blir inte lika roligt och utvecklande som om en god kommunikation ligger som grund.

  • Tänk på att alla på kontoret ska vara delaktiga och veta om hur bra respektive mindre bra det går för företaget.
  • Gemensam frukost eller fika en dag i veckan för att samla alla.
  • Uppsamlingsmöten
  • Tydlig struktur som visar vart man är på väg och hur man ska ta sig dit

Ordning och reda

Vad händer om ett viktigt dokument kommer bort, eller om det ena mötet drar ut på tiden så du missar ett annat? I oordningens våld riskerar mycket arbetstid gå förlorad – tid som kan gå åt till att inte stressa och förbättra. Att använda sig av power Point och Key Note är fantastiska program där man kan bygga härliga presentationer och på ett proffsigt sätt visa upp det man jobbat med. Ett annat, och lite mer invecklat program som innefattar allt från att effektivisera sitt team, organisationen och olika projekt är www.projectplace.no. För företag som arbetar på olika platser; kanske till och med stora organisationer som befinner sig i olika länder finns det på Projectplace site verktøy for prosjektstyring som är ett projektstyrningsprogram där allt sker på nätet. Smidigt och enkelt.

Då fler och fler, både chefer och medarbetare, känner sig stressade övre arbetet är en effektivisering något som kan blåsa nytt liv i företaget. Med större mediebevakning, och med den större insyn i företag, främst då börsbolag och ledningar, leder struktur till att företagen har mindre lik i garderoben.